M.3.1.Competențele – ce sunt astea și ce legătură au cu cariera
Competență este o combinație dintre 3 elemente importante, cunoștințe, abilități și atitudini. Dacă zici că deții competența de comunicare, dar eziți să te prezinți sau să vorbești mai multe detalii despre tine la un interviu, ei bine, acest comportament deseori va fi evaluat drept ca o competență de comunicare mai puțin pronunțată sau chiar absentă.
Hai să vorbim de atitudine!
În orice profesie, carieră, atitudinea este sarea și piperul care dă gust activității tale. Imaginează-ți că mergi la cumpărături la magazin și rogi consultantul de vînzări să te ajute să selectezi mărimea potrivită. Acesta, în loc să îți ofere suport, îți spune că toate mărimile sunt în sală și că poți să alegi singur ceea ce îți convine. Ai avut personal, sau poate prietenii tăi o astfel de experiență? Cum te simți atunci? Poate simți un gust amar când cineva te tratează cu dispreț? Este vorba de atitudine. În fiecare profesie atitudinea dictează în mare parte profesionalismul. Poți fi cel mai bun specialiști, să știi să faci lucrurile cu perfecțiune, dar dacă nu ai nici o motivație să o faci, sau o faci ca tras de mânecă, ei bine, asta o simt clienții și colegii tăi de muncă.
Teme de refleție:
Gândește-te la cunoștințele necesare pentru anumite profesii și ce trebuie cu adevărat să faci în aceste profesii. Explorează și încearcă în mod practic, printr-o vizită de carieră, sau simplu un stagiu să vezi dacă îți place cu adevărat să profesezi. Uneori suntem influențați e anumite istorii, povești sau chiar filme despre anumite profesii și ne creăm anumite iluzii despre aceasta. Cum ar fi totuși să explorăm un pic mai mult. Să testăm pe pielea noastră dacă ne place cu adevărat? Vrei să devii bucătar? Super! Vezi dacă ți se potrivește tot procesul, de la curățat legume, la planificarea procesului de alimentație publică, dar și ce urmează după ce masa a fost servită.